Bloog Wirtualna Polska
Są 1 122 603 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS
Kategorie

Zdjęcia w galeriach.


Usunięcie stronki :(

poniedziałek, 03 września 2012 22:50

 

 

 

Drodzy Harmonijkarze !


Stara stronka został usunieta niewoadmo przez kogo i jest teraz w renowacji.

 

Jeśli ktoś chce sie ze mna skontakotwać to moje gg: 10356075, albo na maila filip1996.amorki@wp.pl

 

Tu jeszcze link do archiwalnych zapisów stronki:

STARA STRONKA 

 

 

 

Biorę się za renowację, krok po kroku :)  (linki i zdjecia uzupełnie potem)

 

 

Witam wszystkich. Mam nadzieję, że moje porady oraz informacje znajdujące się na tej stronie będą przydatną pomocą dla wszystkich początkujących harmonijkarzy. Strona opisuje harmonijki diatoniczne (10-kanałowe).

 

 

Opinie, komentarze i porady MILE WIDZIANE.

 

 

TABLICA INFORMACYJNA:

.

.

 

Jeśli macie stare (do niczego się nienadające) bądz nieużywane przez was harmonijki, które leżą w szafie to chętnie je przyjmę bądz odkupię. "Skup" prowadzę na terenie Warszawy. Szegolnie mile widziane harmonijki firmy Seydel. Kontakt- GG (poniżej podane)

 

.

.

 

Moje gg: 10356075    Jestem otwarty na wasze pytania, SZUKAM ZESPOŁU I UCZNIÓW z okolic Warszawy.

 

Pozdrawiam, życzę miłej lektury...

.

.

.

Jesli macie problemy techniczne ze swoja harmonijka np. pekniety stroik, rozstrojona harmonijka i chcecie aby wasz instrument nie byl krolikiem doswiadczalnym i trafil do zaufanych rak to polecam pana, ktory kryje sie pod ta strona  KLIK.

Z tego co wiem zajmuje sie rowniez dorabianiem drewnianych korpusow, pokryw i innych pozytecznych rzeczy. Wszystko jest na stronie. Goraco polecam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

 

1. Wstep

1.1- Historia harmonijki

1.2 - Rodzaje harmonijkek

1.3 - Budowa

1.4 - Inne

1.5 - Troche mojej muzyki

 

 

2. Podstawy

2.1 - Wybór harmonijki

2.2 - Jak trzymać harmonijkę.

2.3 - Wydobycie czystego dźwięku

2.4 - Rozkład dzwieków

2.5 - Podstawowe efekty

2.6 - Gra z innymi instrumentami, pozycje harmonijkowe

 

3. Po Podstawach

3.1- Tabulatory

3.2 - Efekty, techniki harmonijkowe

3.3 - Jak dbać o instrument?

 

 

4. Informacje i Ciekawostki

4.1  - Najlepsi

4.2 - Linki i źródła.

4.3 - Inne ( triki na harmonijce )

4.4 - Jak zrobić mikrofon który przyda sie do gry na harmonijce...

 

1. Wstęp

 

1.1)  Historia Haromonijki

 

 Za twórcę harmonijki ustnej uważa Christiana Friedricha Ludwiga Buschmana, który zapoczątkował produkcję instrumentu zwanego "aura" służącego głównie za instrument pomocniczy w strojeniu fortepianów.

Następnie pewien niemiecki ślusarz, Wilhelm Thie, po przeprowadzce do Wiednia rozpoczął produkcję harmonijek ustnych. Natchnieniem była "aura". Sekretem wiedeńskich harmonijek ustnych Thie były dublowane stroiki, gdzie jeden stroik był strojony kilka centów niżej, co powodowało przyjemną dla ucha wibrację. Harmonijki te produkowane są do dziś.

Przełomem w produkcji harmonijek ustnych było stworzenie harmonijki ustnej przez czeskiego wytwórcę - Ritchtera w 1826. Trudno znaleźć wiarygodne informacje odnośnie Ritchtera i jego fabryki. Jedno jest pewne, harmonijki te podbiły świat. Są najpopularniejszymi harmonijkami bluesowymi. Gra się na nich blues, folk, jazz i inne.

Większość szarych ludzi kojarzy harmonijkę ustną z kowbojami, kapeluszem, Texasem, ogólnie z Ameryką. Jednak instrument ten przywędrował tam dzięki niemieckim emigrantom

 

 

Ciekawostka:

Najstarszym przodkiem harmonijki jest instrument sheng, skonstruowany przez starożytnych Chińczyków około 3000 roku p.n.e.

 

 

Źródło: www.wikipedia.pl

 

1.2)   Rodzaje Harmonijek

  Harmonijka ustna jest instrumentem z grupy idiofonów dętych blaszanych. Dźwięk wydobywa się podczas ruchu powietrza w szczelinach, przy których znajdują się metalowe blaszki zwane stroikami (pot. języczki), które wprawione w drgania wydają dźwięki o wysokości zależnej od ich długości oraz grubości.

 Wśród harmonijek ustnych możemy wymienić:

 Diatoniczne bluesowe ( diatoniczne ) - najczęściej 10 kanałowe, choć zdarzają się także 12 oraz 14 kanałowe. Szczegółowe informacje dotyczące tych instrumentów znajdziecie dalej.

 

 

 

harmonijka_diatoniczna.wma

 

 

Diatoniczne oktawowe (zwane oktawą wiedeńską) - w odróżnieniu od harmonijek diatonicznych jeden „kanał" posiada cztery otwory zawierające po jednym stroiku. W każdym takim kanale występują dwie pary stroików, z których pierwsza służy do wydobycia dźwięku poprzez zadęcie (wydech) druga poprzez zassanie, czyli wdech. W harmonijce oktawowej stroiki strojone są parami w oktawie, co oznacza, że na każdym kanale uzyskujemy jednocześnie dwa dźwięki, różniące się dokładnie o jedną oktawę, czyli np.: C i CI, D i DI. itd. Poprzez zastosowanie takiego stroju uzyskujemy wrażenie jakby jednocześnie grały dwa instrumenty, dźwięk jest pełniejszy, de facto bardziej przypomina brzmienie akordeonu niż zwykłej harmonijki. Ten typ instrumentu chętniej jest zatem wykorzystywany do odgrywania melodii ludowych, takich jak polki, kolędy. Raczej nie spotyka się go w bluesie.

 

 

 

harmonijka_oktawowa.wav

 

 Diatoniczne tremolo - są zbudowane podobnie jak opisana wyżej harmonijka oktawowa, jednakże w harmonijce wiedeńskiej dwa współbrzmiące stroiki nastrojne są niemal identycznie. Niewielka różnica wysokości (kilka centów) powoduje charakterystyczną wibrację, dającą bardzo szerokie brzmienie. Tego typu instrument również spotykany jest głównie w muzyce ludowej i folkowej.

 

 

harmonijka_tremolo.wma

 

TROCHE O TREMOLACH I OKTAWOWYCH- INFORMACJE DLA ZAINTERESOWANYCH HARMONIJKAMI TEGO TYPU

 

-Chromatyczne - pozwalają na wydobycie wszystkich dźwięków skali chromatycznej (co pół tonu). Cechą charakterystyczną jest tzw. register - przycisk, który przesuwa skalę dźwięków podstawowych o pół tonu do góry. Są to technicznie najbardziej skomplikowane harmonijki, ich skala sięga od c małego do d4, używane we wszystkich formach muzycznych, od gry solowej, aż do orkiestry symfonicznej. Istnieją równiej harmonijki chromatyczne w wersji tremolo.

 

 

 Akompaniujące - harmonijki basowe, akordowe i basowo-akordowe.

Źródło: http://www.wikipedia.pl/

 

 

 

1.3)   Harmonijka jest zbudowana z:

-  korpusu (rodzaje korpusów: drewniany, plastikowy, metalowy, szklany)

 

 

 

- dwóch pokryw

 

- dwóch blaszek stroikowych (serce każdej harmonijki)

 

 

 

Wszystkie części wymienione powyżej, są ze sobą połączone przy pomocy małych śrubek, bądz bardzo małych gwoździ.

1.4) Inne

Tonacja - jest to gama molowa bądź durowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację określa się poprzez znaki przykluczowe, akordy bądź dźwięki rozpoczynające lub kończące utwór muzyczny. Podstawową tonacją harmonijki ustnej jest tonacja C-dur. W tej tonacji jest większość utworów muzycznych. Jednak jeśli chodzi o bluesa w większości panuje tu tonacja A-dur. Na początek polecam kupić harmonijkę w tonacji C-dur. Można nią zagrać wiele utworów muzycznych, jest uniwersalna do grania większości rodzajów muzyki. W miarę rozwoju naszej gry rozwijać będzie się nasza stajnia.

 

 Strojenie -  Istnieje wiele rodzajów strojenia harpów, ja omówię 3 z nich. Strojenie Just Intonation, 12 equal temperament, oraz strój kompromisowy.

Just Intonation -  harmonijka nastrojona w ten sposób soczyście brzmi na akordach, lecz dźwięk traci na wartości gdy gramy melodie. Przykładami takich harmonijek są: Hering Vintage Harp, Marine Band, Blues Harp.

12 equal temperament - Przeciwieństwo Just Intonation. Melodie brzmią pięknie, natomiast akordy dają wiele do życzenia. Przykładmi takich harmonijek są: Hohner Golden Melody, Suzuki Harpmaster i Promaster.

Strój kompromisowy - Jak sama nazwa wskazuje jest to "kompromis" pomiędzy Just Intonation i 12 equal temperament . Większość harpów strojona jest w ten sposób np. Hohner Special 20, Big River Harp, Pro Harp, Silver Star, Blues Band, Seydel Blues Session, Blues Solist, 1847 Classic, Big Six.

 

 Korpus-

Drewno

 plusy: Drewniany korpus nadaje harmonijce pięknego, tradycyjnego brzmienia.

 

 minusy: Zdarza się, iż drewniane korpusy harmonijki mogą pęcznieć.

 

Plastik

plusy: Nie pęcznieje, nie trzeba impregnować, harpy z takim korpusem można myć bezpośrednio pod wodą, (uważajcie aby ciśnienie wody w tracie przepłukiwania nie było zbyt wysokie).

 

minusy: Znają je tradycjonaliści, którzy wybieraja drewno.

.

.

.

1.5) Troche mojej muzyki

Ponizej umieszczam kilka linkow z udzialem mojej skromnej osoby.

 

 

1.  Blues o niepoznanym miejscu - harp 2 poz

2. Granica dla oczu - harp 2 poz

3. Po drugiej stronie - harp 3 poz

4. Warszawa o poranku - harp 3 poz

5. Dziewczyna z warkoczami - tu tylko ja na gitarze  tonacja e-moll jakby ktos chcial poimprowizowac, a raczej ¨doimprowizowac¨ :)

6. Improwizacja Bb, harp 3 poz  (czyli harp w A)

 

2. Podstawy

 

2.1)   Wybór Instrumentu

 

 

Na początek naszych zmagań z harmonijką, proponuję zakupić harmonijkę Blues Harp (gdy naszym celem jest harmonijka z drewnianym korpusem) bądz Special 20 (gdy naszym celem jest harmonijka z plastikowym korpusem) w tonacji C

 

 

Hohner Blues Band -   Cena: 20 - 30 zł    Korpus: plastik    Opis: Niepodatna na podciągi (tzw. można je wykonać, ale jest to trudniejsze niż na lepszej harmonijce), mało szczelna ale grywalna (jak na początek).

 

 

 

 

Hohner Silver Star- Cena: 20 - 35 zł     Korpus: Plastik    opis: Niepodatna na podciągi, mało szczelna, cicha.

 

 

 

Jeśli chcesz kupić "tańszą harmonijkę", a raczej " wyrób harmonijkopodobny" to polecam przeczytać tą dyskusję na forum harmoszka.com   DYSKUSJA

 

Hohner Blues Harp MS*- Cena: 75 - 90 zł    Korpus: Posiada dobrze zaimpregnowany, drewniany korpus (nie pęcznieje i nie rani ust).

 

Plusy: Jest trwała, podatna na podciągi. Posiada piękne, przytłumione, "bluesowe" brzmienie. Kolejną zaleta tego harpa to bardzo wysoki komfort gry. Zalicza się do grona MS'ów.

 

Minusy: Trzeba przyginać stroiki pod techniki overblow i overdraw. Delikatnie wystające blaszki stroikowe mogą ranić usta oraz język grającego, jednak nie jest to dużym problemem.

 

Polecam tę harmonijkę, nigdy mnie nie zawiodła...

 

 

 

Filmik przedstawiony poniżej wykonał HarmonicaPL :

Blues harp w D - prezentacja

 

Hohner Marine Band-   Cena: 85 - 90 zł    Korpus: Posiada niezaimpregnowany, tylko pomalowany, drewniany korpus. Któremu zdarza się pęcznieć.

 

Plusy: Harmonijka bardzo ładnie brzmi, szczególnie gdy gramy na niej akordami. Posiada piękne pokrywy. Bardzo łatwo uzyskać podciąg.

 

Minusy:  Jak juz wcześniej wspomniałem Marnie Band posiada niezaimpregnowany korpus który może spęcznieć i ranić nasze usta. Kolejną wadą tej harmonijki jest jej "system montowania" (na gwoździe), co bardzo utrudnia jej "rozkręcanie". Marine Band są pakowane w zbyt duże pudełka względem harmonijki. Trzeba przyginać stroiki pod techniki overblow i overdraw.

 

Opis: najstarszy z Hohner'ów powstał w 1896 roku. Klasyczna bluesowa harmonijka, ceniona przez muzyków na całym świecie.

 

 

 

 

Hohner Special 20-  Cena: 75-90 zł.    Korpus: Plastik     Opis: W mej opinii "najlżejsza" z Hohnerów. W wyższych tonacjach dźwięk nieco "gwizdkowaty", ale w sumie bardzo przyjemny. Gra się naprawdę lekko - idealna do szybkiego grania (tremolando itp.)   Polecam

 

 

Hohner Big River Harp MS*-    Cena: 60-80zł     Korpus: Pastik    

 

Plusy: Metaliczny, głośny i bardzo przyjemny dźwięk, niska cena, bardzo stylkowy wyglad.

 

Minusy:   Hohner, hohner'owi nie równy  np. mojego Big River Harp'a uważam za mało szczelnego.  Trzeba przyginać stroiki pod techniki overblow i overdraw.

 

Opis: Stosunkowo nowy model, który jest niezauważalnie większy od innych. Zdążył zdobyć sobie powszechne uznanie.

 

 

 

Hohner Pro Harp MS*-     Cena: 75-95 zł

Plusy: Posiada matowe, mocne brzmienie. Czarne pokrywy nadają jej bardzo oryginalny wygląd.

 

Minusy: Trzeba trochę w nią dmuchnąć aby uzyskać pożądany efekt, po pewnym czasie farba delikatnie zdziera sie z pokryw, odrobinę zawyżona cena względem jakości.

 

Opis: Gdy bym miał wybierać pomiędzy: Pro Harp i Special 20, mój wybór padł by na Special 20.

 

 

 

Suzuki Harpmanster-    Cena: 70- 80zł   Korpus: Plastik

 

Plusy:Trwała, Podatna na podciagi i overblower'y. Niezwykle wygodna, doskonale zaokrąglona, szybko reagująca. Bardzo jasne brzmienie, świetna do melodi. Niska cena względem jakości

 

Minusy: Fatalnie brzmi gdy gramy na niej akordami (12 equal temperament).

 

 

 

Filmik przedstawiony poniżej wykonał HarmonicaPL:

Prezentacja harmonijki HarpMaster w F

 

 

*MS - Wszystkie harmonijki oznaczone w ten sposób mają pewną ceche wspólną - można pomiedzy nimi wymieniać poszczególne elementy. Oto spis tych harmonijek: Blues Harp, Pro Harp, Big river harp, Cross Harp oraz Meisterklasse (wszystkie Hohner'a).

 

 

 

 

 

Na zdjęciu można zauważyć - od lewej strony harmonijkę Hohner Blues Harp z korpusem (plastikowym) pochodzącym z Hohner Pro Harp. Oraz harmonijkę Pro Harp z korpusem (drewnianym) pochodzącym z Hohner Blues Harp

 

 

 

LINK DO STRONY.

NA TEJ STRONIE BARTOSZ ŁĘCZYKIEGO ZNAJDZIECIE TESTY WIELU HARMONIJEK ORAZ WIELE CIEKAWYCH INFORMACJI NA TEMAT CZOŁOWEGO POLSKIEGO HARMONIJKARZA.

 

Harmonijkę należy trzymać, tak aby niskie dźwięki znajdowały się po lewej stronie ( cyferka, kanał 1 powinna znajdować się z lewej strony ).

Instrument trzymamy w lewej ręce. Palec wskazujący powinien"leżeć" na górnej pokrywie. Jednak samym palcem wsazującym haronijki nie utrzymamy. Dlatego pomożemy sobie kciukiem, który powinien podtrzymywać harmonijkę od spodu.

Reszta palców na lewej ręce, oraz całą prawą dłoń można użyć do stworzenia " małej komory rezonansowej".

 

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=f18HQZ_YFFo&feature=related

 

2.3) Wydobycie czystego dźwięku

 

Teraz zaczniemy "naukę gry". Na sam początek wydobycie czystego dźwięku.

 

 

 

Wyróżniamy 3 podstawowe techniki wydobywania dźwięków z harmonijki:

Pucker- składamy usta w dziubek (tak jak przy gwizdaniu), następnie przykładamy harpa do ust, i dmuchamy:)

Tonque Blocking (blokowanie językiem)- przykładamy do ust wiekszą ilość kanałów (2-5). Następnie zatykamy, blokujemy językiem otwory, z których nie chcemy aby wydobył się dźwięk.

U-Blocking- składamy język w rurkę, przykładamy do harmonijki i dmuchamy...

 

"3 kroki do czystego dźwięku"

Na początek zajmiemy się techniką Pucekr           

Krok 1. Zapewne twoje pierwsze próby wydobycia dźwięku z harmonijki zakończyły się taki sposób:

 gra_silowa.wma

Krok 2.Co zrobić aby mój dźwięk brzmiał „lepiej"?

Spróbuj się rozluźnić, oddech powinien być naturalny. Gdy zastosujesz się do tych rad twój dźwięk powinien brzmieć tak:

 gra_luzna.wma

Krok 3. Następnym problem jest fakt iż prawdopodobnie nie trafiacie w czysty dźwięk ( tak jak na nagraniach powyżej ).

Co zrobić by wydobyć pojedynczy dźwięk?

Ułóż usta tak jak na tym obrazku poniżej:

Przyłóż harmonijkę do ust, i spróbuj wydobyć dźwięk. Wbrew pozorom czym głębiej wsadzimy harmonijkę tym łatwiej nam będzie wydobyć czysty dźwięk ( oczywiście bez przesady - harmonijka nie powinna dotykać zębów )

 

 

 

A tak to powinni brzmieć:

zazssanie na kanale 4-zazssanie_na_4.wma

 

 

Poniżej zamieściłem kilka tabulatur (tabulatura-zapis pozwalajacy czytać dźwięki, bez znajomości nut. W tym przypadku opiera się na numeracji kanałów harmonijki)

Tabulatury będziemy czytać w nastepujący sposób:

- Każda cyfra/liczba zapisana w nawiasie, oznacza wciąganie powietrza (zazssanie) na danym kanale np. ( 4 )- wciagamy powietrze na kanale 4.

- Każda cyfra/liczba, która nie posiada nawiasu powinna być grana przez wdmuchiwanie powietrza (zadęcie) w dany kanał, np. 3- trzeba dmuchnąć w kanał 3.

Wlazł kotek na plotek

 

6 5 5 (5) (4) (4) 4 5 6

6 5 5 (5) (4) (4) 4 5 4

 

wlaz_kotek_na_plotek.wma

 

ponizej zamiesciłem mały bonus- "wlazł kotek na płotek" zagrany na harmonijce oktawowej

 

wlazl_kotek_na_plotek_-_harmonijka_oktawowa.wma

 

Mam chusteczkę haftowana

 

5 6 6 6 5 6 6 6 (6) 6 (5) 5 (5) (4)

(4) (5) (5) (5) (4) (5) (5) (5) 6 (5) 5 (4) 5 4

 

mam_chusteczke_haftowana_2.wma

 

 

Sto lat

 

6 5 6 5 6 (6) 6 (5) 5 (5) (5) (4) (5) (4) (5) 6 (5) 5 (4) 5

6 6 5 6 6 5 6 7 (7) (6) 6 (6) (7) (7) (7) 7

 

 sto_lat.wma

 

Teraz Cwiczenie. ( gama C-dur ):

 

4 (4) 5 (5) 6 (6) (7) 7  7 (7) (6) 6 (5) 5 (4) 4

 

gama_C-_Dur.wma

 

troche szybciej:

 

Gama_C-_Dur_szybko.wma

 

 

Ok, poczatki juz mamy za soba, teraz jeszcze spróbujcie robic "skoki" miedzy dzwiekami.

Nad tym trzeba odrobinę popracowac:P

 

2 4 (6) 2 2

 

2_4__6__2_2.wma

 

 

 

 

 

Oto LINK do kanału ze świetnymi lekcjami Adam'a Gussow'a (z polskimi napisami)

 

2.4) Rozkład dzwieków:

 

Grafiki zamieszczone poniżej przedstawiają rozkład dźwięków na harmonijkach diatonicznych w stroju Richtera ( harpach ) w tonacjach: C, A, B, D, E, F oraz G.

Oto wszystkie tonacje podane w kolejności od tych które brzmia najniżej, aż po "piskliwe" te które grają bardzo wysokimi rejestrami:

G, Ab, A, Bb, B, C, C#, D, D#, E, F, F# - (spośród standardowych tonacji najniżej garającą harmonijką jest G, najwyazej F# )

W sklepach z harmonijkami ( internetowych, bądz normalnych ), możemy spotkać się z tymi określeniami:

Low (tonacje obniżone) - Obiża tonacje harmonijki o oktwawę w doł. Strój przeważnie stosowany w tonacjach: D, Eb, E, F, F#.

Superlow (tonacje super-niskie) - Ten strój obiża tonację:

a) o dwie oktawy, harmonijki które w stroju standardowym brzmią wysoko np. Low Low F, Low Low F#.

b) o jedną oktawę, harmonijki które w stroju standardowym brzmią nisko oraz "średnio" np. Low G, Low Ab, Low A, Low Bb, Low B, Low C, Low Db.

Hight (tonacje podwyższone) - Przeciwieństwo Low - podwyższa tonację harmonijki o jedną oktawę. Strój przeważnie stosowany w tonacjach: G, Ab, A.

 

Legenda:

 

-Seledynowe  pola oznaczaja zazssanie.

 

-Zołte pola oznaczaja zadecie.

- Pola znajdujace sie ponizej badz powyzej "dzwieków podstawowych" to dzwieki uzyskiwane przy pomocy Podciągu, a raczej obniżenia dźwięku ( podciąg- jedna z dwóch najwazniejszych technik gry na harmonijce, tą technię omówimy w następnym temacie )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5) Podstawowe techniki

 

Vibrato

 

Poszukując informacji na temat vibrato, znaleźć można bardzo różne jego definicje. W przypadku harmonijki określenie to używane jest najczęściej do opisania jakichkolwiek naprzemiennych zmian brzmienia. W zależności od tego, w jaki sposób efekt ten powstaje, mówi się o vibrato ręcznym, językowym, gardłowym czy przeponowym.Aby być precyzyjnym, terminu vibrato należałoby używać jedynie do określenia zmian wysokości dźwięku, gdy modyfikacji ulega głośność mówimy raczej o tremolo. W przypadku harmonijki nie jest to jednak różnica oczywista, a oba efekty mogą występować jednocześnie.Jeśli efekt uzyskujemy poprzez ruch dłoni czy palców, zmianie ulega jedynie głośność oraz barwa dźwięku, nie zmienia się jednak jego wysokość. Podobnie sprawa wygląda w przypadku vibrato (czy raczej tremolo) przeponowego. Technika ta polega na kontrolowaniu przepływu powietrza przez przeponę i wpływa jedynie na głośność dźwięku.  Efekt oscylacji wysokości dźwięku uzyskuje się stosując vibrato gardłowe. Nie jest to technika prosta, ale ma ogromne znaczenie dla brzmienia harmonijki. Wysiłek włożony w jej opanowanie na pewno się opłaci i znacząco urozmaici grę. Efekt uzyskuje się głównie przy wdechu na kanałach 1-6. Sama technika ma sporo wspólnego z podciągiem. To tak jakby w czasie jego wykonywania zaangażować przeponę do wytworzenia falującego dźwięku. Głównym źródłem problemów jest to, iż taką pracę przepony w naturalny sposób uzyskuje się na wydechu (tremolo przeponowe), co na kanałach 7-10 może nam pomóc w uzyskaniu pożądanego efektu, jednak aby to samo wykonać na niższych kanałach przy wdechu, potrzeba zgranej pracy przepony, gardła i języka.

 

Tremolando

Technika ta polega na szybkich ruchach harmonijką lub głową (jak komu wygodniej) w obrębie dwóch kanałów. Gra tym sposobem jest bardzo efektowna i zarazem charakterystyczna dla harmonijki. Tremolando połączyć można z podciągiem czy vibrato, uzyskując jeszcze ciekawszy efekt.

Początkującym harmonijkarzom opanowanie tej techniki może sprawiać wiele trudności, lecz prawidłowe wykonanie tremolando jest tylko kwestią praktyki.

 

tremolando.wma

 

Glissando

 

 

To technika polegająca na szybkim "prześlizgiwaniu się" między dźwiękami. Efekt ten możemy uzyskać zarówno na wydechu jak na wdechu, grając od dźwięku niższego do wyższego lub odwrotnie. W praktyce mówić możemy o trzech rodzajach glissando na harmonijce.

Pierwszy (ang. slide lub gliss), gdy wykonujemy je na początku jakiegoś riffu, akcentując przede wszystkim ostatni dźwięk. Nie ma tak naprawdę znaczenia od którego kanału zaczniemy. Jest to po prostu efekt dodany do pierwszego dźwięku naszego riffu, często nie ma on konkretnego początku, zaczyna się po prostu gdzieś na harmonijce.

Drugi rodzaj (ang. dropoff lub falloff) to przeciwieństwo pierwszego, a stosujemy go na zakończenie riffu. W tym przypadku liczy się tylko pierwszy dźwięk, reszta to dodatkowy efekt, który (stosowany od czasu do czasu) może urozmaicić grę.

Ostatni rodzaj to po prostu prześlizgiwanie się między dwoma dźwiękami. Przykładowo gdy chcemy zagrać dźwięk na drugim a następnie na piątym kanale, dodajemy pomiędzy nimi dźwięki z kanału trzeciego i czwartego (wybrzmiewające oczywiście przez ułamek sekundy).

 

glissando.wma

 

 

Podciąg, a raczej Obniżenie (druga forma jest "bardziej prawidłowa")

 

 

Postaram się wam wytłumaczyć jak ja go uzyskuję. Usta układam jak do gwizdania, wciągam powietrze, gdy gram czysty dźwięk, język opiera się na dolnych ,przednichzębach - jeżeli teraz chcę ten dźwięk podciągnąć tzn. obniżyć to cofamjęzyk do tyłu powiększając przez to przestrzeń pomiędzyjęzykiem a podniebieniem. Tak jak byście mówili  " i " a potem  " u "Spróbujcie wciągając powietrze na kanale 2 , 3 lub 4 mówić w myślachna zmianę  " i " a potem  " u "lub inaczej : wciągajcie powietrze na 4 kanale mówiąc jednocześnie " ju ju ju ju "- może poczujecie o co chodzi. Jeszcze taka zasada - im niższy dźwięk np kanał 2 tym bardziej cofamy języka im dźwięk wyższy np. kanał 6 tym ruch języka jest mniejszy ( czyt. minimalny.).  

 

podciag.wma

 

Ten tekst znalazłem na stronie  http://gilus5.fm.interia.pl/  , pozwoliłem sobie na wklejenie go, poniewaz sam nie potrafilem tak dobrze tego ujac.

 


Podziel się
oceń
94
16

komentarze (12) | dodaj komentarz

Zdjęcia w galeriach.


wtorek, 21 października 2014

Licznik odwiedzin:  169 200  

Kalendarz

« październik »
pn wt śr cz pt sb nd
  0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Galerie

Archiwum

O moim bloogu

Nauka gry na harmonijce, taby na harmonijke, wybór harmonijki- to tylko niektóre z informacji które znajdziecie na tej stronce. Spis treści: 1. Wstep 1.1- Historia harmonijki 1.2 - Rodzaje h...

więcej...

Nauka gry na harmonijce, taby na harmonijke, wybór harmonijki- to tylko niektóre z informacji które znajdziecie na tej stronce. Spis treści: 1. Wstep 1.1- Historia harmonijki 1.2 - Rodzaje harmonijkek 1.3 - Budowa 1.4 - Inne 2. Podstawy 2.1 - Wybór harmonijki 2.2 - Jak trzymać harmonijkę. 2.3 - Wydobycie czystego dźwięku 2.4 - Rozkład dzwieków 2.5 - Podstawowe efekty 2.6 - Gra z innymi instrumetami, pozycje harmonijkowe 3. Po Podstawach 2.1- Tabulatory 2.2 - Efekty, techniki harmonijkowe 2.3 - Jak dbać o instrument? 4. Informacje i Ciekawostki 4.1 - Najlepsi 4.2 - Linki 4.3 - Inne ( triki na harmonijce ) 4.4 - Jak zrobić mikrofon który przyda sie do gry na harmonijce...

schowaj...

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 169200
Wpisy
  • komentarze: 11
Galerie
  • liczba zdjęć: 22
Bloog istnieje od: 1618 dni

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl